nippon.reismee.nl

Miyajima en Osaka

M: Vandaag de dag begonnen met een traditioneel Japans "ontbijtje". Net als gisteren konden we erna naar buiten rollen. Ik telde maar liefs 5 verschillende gerechten met een vorm van zeewier erin. Weer een fondue, maar deze keer een lichte variant met noodels, zeewier, ei en groente in bouillon. Hard gekookte eitjes, vis (natuurlijk), miso-soep (ook met zeewier), lotus, zeekraal (Japanse variant ervan tenminste) en een stevige portie rijst. Wat een overdaad. Na het eten de koffers in gepakt en uitgecheckt. De eigenares had een vitrinekastje vol met souverniers van gasten staan. Helaas zaten er al een paar klompjes in, dus hebben we een Delfts-blauw molentje achter gelaten, klompjes en poetsdoekjes met oudhollands motiefje. Met de koffers veilig in de ryokan, zijn we gaan sightsee-en. Knalrode 5-storie pagode en shrine met bijbehorende beroemde tori. Toen we daar even zaten bij te komen in de schaduw (natuurlijk weer bloedheet) werd ik "aangevallen" door 2 herten. Voor ik er erg in had, was ik de hoek van mijn kaart kwijt. Ook mijn blouse-je en mijn broek zagen er blijkbaar smakelijk genoeg uit om te proberen er een hap uit te nemen. En in plaats van te helpen stond E. alleen maar te lachen en foto's te knippen. Pas toen de kaart veilig opgeborgen was en ik hard genoeg duwde tegen het gewei, gingen ze verder om andere toeristen lastig te vallen. De herten hier gedragen zich meer als straathonden dan als herten. Daarna nog even lekker op souvenirjacht gegaan in de winkelstraat. Het was een succesvolle jacht! Erg leuke winkel met alleen maar chopsticks gezien, die ze graveren met je eigen naam. E. wilde persé de shinkansen chopsticks hebben. E. is echt wild van alles wat met de shinkansen te maken heeft. De fascinatie ontgaat mij een beetje (het is gewoon een snelle trein) maar ik laat haar maar. Als lunch de specialiteit van Hiroshima en Miyajima gegeten, okonomiyaki. Alles met yaki erin is hier heerlijk. Beetje moeilijk te omschrijven wat het is. Maar het is een kruising tussen een goed gevulde hartige pannenkoek, een noodel gerecht en een gebakken ei met spek,dit alles overdekt met een heerlijke soy saus (zie foto) Na de lunch met de ferry, het boemeltreintje, de shinkansen en de metro naar Osaka gereisd. Echt super gewoon, zo stipt, zo makkelijk en zo schoon, geen gezeur, geen stress en lekker allemaal MET airco. In nog geen 3 uur tijd in 4 verschillende vervoersmiddelen een dikke 400 km afgelegd, geweldig toch. Moet je bij ons eens proberen. Als in Nederland het openbaar vervoer zo goed geregeld was als hier, deed ik mijn auto weg. Lekker met de metro naar mijn werk en met de shinkansen naar Tilburg. (toekomst muziek) Ons hotel ligt 20 m van het station af en is weer geweldig uitgezocht door E. Deze keer hebben we meer een appartement maar dan wel met alle luxe van een hotel (zeepjes, shampoo, crèmespoeling, bodylotion, kammetje, naaisetje, 6 verschilende maten handdoeken enz. enz. enz. Je kent het wel) Maar dan tegelijkertijd met dingen als een een complete eetset, bestek (oosters en westers) fornuis (met pannen en ketels), messen blok, afdruiprek, CD en DVD speler. En als klap op de vuurpijl een wasmachine die tevens ook een droger is. Waarom hebben wij in godsnaam een aparte wasmachine EN een aparte nieuwe droger gekocht vorig jaar? F*ck Miele, ik wil ook een Sharp ion SV20q. Ik kon het natuurlijk niet laten en terwijl ik dit blog schrijf hoor ik op de achtergrond de wasmachine zachtjes draaien en krijgt E. eindelijk weer een schone spijkerbroek...

Reacties

Reacties

toos

geweldige ervaringen daar op dat eiland, wat een rituelen allemaal, heb erg genoten van de avonturen van jullie. Heel fijn om elke dag even mee te genieten van dit mooie land en zijn lieve bewoners.
Marielle...leuk in reuzerad?? haha
jammer he dat 2 weken zo snel voorbij zijn, maar de hondjes zullen wel weer een vreugdedansje doen morgen.
nog veel plezier vandaag, en een hel mooie vlucht terug naar nederland,
PS..es en mar, bedankt voor alle leuke verhalen, heb er van genoten!

toosenfranspeters@gmail.com

hallo E. en M. zoals jullie in de reisverhalen staan!

Leuk om te kunnen zien welke fantastische reis jullie maken. De verhalen zijn mooi maar niets is zo mooi als de werkelijkheid, vooral de wattenstaafjes met krabfunctie interesseren mij enorm! Ook van het N.T. zullen jullie wel genoten hebben. De reis terug is al aan de gang heb ik begrepen van E.' moeder. In Venlo is ut auk fijn huur!!!!!
Toos oet Velde

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!