nippon.reismee.nl

OMG. We zijn in Japan!

M: De vlucht was inderdaad super. Super kort (voor ons doen), super veel ruimte (voor ons 2 meter vrij), super service en super eten. Als het eten in het vliegtuig een voorbode is van wat ons in Japan te wachten staat, dan wordt het een hele speciale vakantie. kip in een heerlijke saus, Rijst met zeewier snippers, salade met Japanse noedels en groentes en en soort van litschi's jello met fruit. Vooral de minuscule stukjes zeewier die je zelf naar believen kunt sprinkelen op je eten, waren wel de moeite waard. Eens kijken of we die hier ook kunnen vinden in de supermarkt

Zodra het vliegtuig is geland, merk je dat je alles anders is, dan je gewent bent. Er is een heren toilet en een gemengd toilet, maar geen dames?? Overal staan schreeuwend reclame borden maar je kunt er niets van lezen. Na een eerste bestelling in het Japans (frappacinno's bij starbucks, 2 vingers omhoog en druk wijzen op een plaatje) wordt je getrakteerd op een vlotte Japans babbel over...???? en krijg je een rekening waar je ook weer niets van snapt. Lief lachen, geld geven, arigato zeggen en alles komt goed. Maar toch, wat zei ze nou eigenlijk? In de supermarkt (7-11), weet je van de helft van de produkten echt niet wat het is (drinken of shampoo?) Aan de kassa krijg je een box voor je neus met 10 sexy meisjes erop (Japans next top model?) en vervolgend moet je iets.....maar wat? Handen en voeten werk maakt duidelijk dat we allebei moeten grabbelen. Tot mijn grote opluchting zitten er kaartjes in de box, die vervolgens weer, gratis drankjes waard blijken te zijn. En ja, het zijn drankjes want we krijgen er rietjes bij.Als je een Pachinko hal binnen stapt, sta je pas echt in een andere wereld. Oorverdovende herrie, lichtflitsen, vreemde apparaten waarin kleine metalen balletjes worden gegooid, die door een soort grid heen rollen en overal bakken vol balletjes. Er zitten volwassen mannen met 6 à 7 bakken vol met kleine metalen balletjes heel hard hun best te doen, om nog meer balletjes te krijgen.

Tegelijkertijd doet alles heel vertrouwd aan. Op de stations is de belangrijkste informatie in 4 talen weergegeven (Japans, Koreaans, Chinees en gelukkig ook Engels) Rijstvelden in het buitengebied, wolkenkrabbers in de stad. Bij het stoplicht is rood stoppen en groen doorlopen. Overal zien je bekende winkelketens (7-11, Mac, KFC, starbucks, Becks) en bekende merken (gucci, D&G, pepsi nex (ipv max) coca cola, malboro).

Boven op de 25e verdieping van ons hotel zit een bar. Terwijl we daar van een peperduur drankje zitten te genieten, uitkijkend over de skyline van het immense Tokyo, dingt het pas goed tot me door. OMG, we zijn in Japan

Uitkijkend over een nachtelijk Tokyo gaat de wereldstad gewoon door met leven terwijl wij langzaam instorten na een (voor ons) heel lange eerste dag. De skyline is rood verlicht (reden vooralsnog onbekend) Maar wij gaan slapen om de vele indrukken van vandaag te verwerken. En morgen, ja morgen, dan gaan we shoppen!